Bawię się liczbami – transkrypcja odcinka nr 12
Szanowni Państwo! Mam na imię Monika i chciałabym was dzisiaj przekonać do tego, że tworzenie liczb po niemiecku i użycie liczebników głównych jest bajecznie proste. Niezależnie, czy występują samodzielnie, czy razem z rzeczownikami, nie ma mowy o jakiś trudnych deklinacjach, akrobacjach i skomplikowanych regułach, tak jak jest to w języku polskim.
Czy ktokolwiek z Was, dla których polski jest językiem ojczystym, oprócz nauczycieli języka polskiego jako obcego, jest świadomy tych wszystkich zasad, które trzeba stosować, jeśli mamy do czynienia z liczbami? Weźmy np. takie zdanie: Mamy dwa domy. Tu wszystko jest proste. Ale:
Mamy pięć domów. Co dzieje się z rzeczownikiem? Dlaczego tak się dzieje? Nawet jeśli wiemy, że w języku polskim po konkretnych liczbach musimy użyć dopełniacza liczby mnogiej, nie zastanawiamy się nad tym, wiemy to po prostu i już.
A inne zdania: Idę na spacer z sześciorgiem dzieci. Albo: Przyglądam się dwóm domom. Bawię się z siedmioma psami. Brzmi naprawdę skomplikowanie, mimo to wybierasz zawsze poprawną formę. Wyobraź sobie jednak osobę uczącą się języka polskiego, albo jeszcze lepiej nauczyciela, który musi jej to wszystko wytłumaczyć.
Ucząc się niemieckiego jesteś w komfortowej sytuacji. Z liczebnikami głównymi nic się nie dzieje. Mówisz więc:
Ich gehe mit sechs Kindern spazieren.
Ich schaue mir zwei Häuser an.
Ich spiele mit sieben Hunden.
Jeśli chodzi o rzeczownik w tych przykładach (w zdaniu pierwszym i trzecim), to dostaje on w celowniku liczby mnogiej -n, ale musisz przyznać, że to jest po prostu nic w porównaniu z polskim.
Jesteś już więc zmotywowany / a do słuchania tego odcinka, którego trankrypcję odczytasz na moim blogu www.niemieckizmoniką.pl.
Pomyślałam, że liczby, nawet te tylko od zera do stu zasługują na odzielny odcinek. Chciałabym zaproponować Ci powtarzanie liczb w trochę niekonwencjonalny sposób. Mogłabym też powiedzieć: daj się uwieść liczbom, pozwól, żeby nie były dla Ciebie czymś trudnym do wymówienia. Zdaj się na mnie, wiem co robię ;-)
Po liczbach będzie tylko jedno pytanie o wiek i przykłady odpowiedzi.
Zanim zacznę liczyć od 0 do 100, co gwarantuje, że nie będzie nudne, jedno słowo o tworzeniu liczb. Jest to naprawdę proste: począwszy od 21 mówisz cyfrę od tyłu razem z „i“ – „und“, a mianowicie: einundzwanzig. I tak do 99: neunundneunzig. Potem to już tylko sto: hundert.
Namawiam Cię do powtarzania razem ze mną.
0 null 1 eins 2 zwei
3 drei 4 vier 5 fünf
6 sechs 7 sieben 8 acht
9 neun 10 zehn 11 elf
12 zwölf 13 dreizehn 14 vierzehn
15 fünfzehn 16 sechzehn 17 siebzehn
18 achtzehn 19 neunzehn 20 zwanzig
21 einundzwanzig 22 zweiundzwanzig
23 dreiundzwanzig 24 vierundzwanzig
25 fünfundzwanzig 26 sechsundzwanzig
27 siebenundzwanzig 28 achtundzwanzig
29 neunundzwanzig 30 dreißig
31 einunddreißig 32 zweiunddreißig
33 dreiunddreißig 34 vierunddreißig
35 fünfunddreißig 36 sechsunddreißig
37 siebenunddreißig 38 achtunddreißig
39 neununddreißig 40 vierzig
41 einundvierzig 42 zweiundvierzig
43 dreiundvierzig 44 vierundvierzig
45 fünfundvierzig 46 sechsundvierzig
47 siebenundvierzig 48 achtundvierzig
49 neunundvierzig 50 fünfzig
51 einundfünfzig 52 zweiundfünfzig
53 dreiundfünfzig 54 vierundfünfzig
55 fünfundfünfzig 56 sechsundfünfzig
57 siebenundfünfzig 58 achtundfünfzig
59 neunundfünfzig 60 sechzig
61 einundsechzig 62 zweiundsechzig
63 dreiundsechzig 64 vierundsechzig
65 fünfundsechzig 66 sechsundsechzig
67 siebenundsechzig 68 achtundsechzig
69 neunundsechzig 70 siebzig
71 einundsiebzig 72 zweiundsiebzig
73 dreiundsiebzig 74 vierundsiebzig
75 fünfundsiebzig 76 sechsundsiebzig
77 siebenundsiebzig 78 achtundsiebzig
79 neunundsiebzig 80 achtzig
81 einundachtzig 82 zweiundachtzig
83 dreiundachtzig 84 vierundachtzig
85 fünfundachtzig 86 sechsundachtzig
87 siebenundachtzig 88 achtundachtzig
89 neunundachtzig 90 neunzig
91 einundneunzig 92 zweiundneunzig
93 dreiundneunzig 94 vierundneunzig
95 fünfundneunzig 96 sechsundneunzig
97 siebenundneunzig 98 achtundneunzig
99 neunundneunzig 100 hundert
Trochę mnie poniosło i zaczęłam liczyć na końcu wstecz, wybacz ;-)
Po tylu liczbach tylko jedno pytanie: Ile masz lat?
Wie alt bist du? Ile masz lat? Wie alt bist du?
albo formalnie:
Wie alt sind Sie? Ile ma pan/pani lat? Ile mają państwo/panowie/panie lat? Wie alt sind Sie?
Odpowiadamy:
Ich bin … i tu wstawiamy liczbę Jahre alt.
np.:
Ich bin 20 Jahre alt. Mam 20 lat. Ich bin 20 Jahre alt.
Ich bin 25 Jahre alt. Mam 25 lat. Ich bin 25 Jahre alt.
Ich bin 30 Jahre alt. Mam 30 lat. Ich bin 30 Jahre alt.
Ich bin 35 Jahre alt. Mam 35 lat. Ich bin 35 Jahre alt.
Podobne pytanie:
Wie alt ist er? Ile on ma lat Wie alt ist er?
Przykladowe odpowiedzi:
Er ist 40 Jahre alt. On ma 40 lat. Er ist 40 Jahre alt.
Er ist 45 Jahre alt. On ma 45 lat. Er ist 45 Jahre alt.
Er ist 50 Jahre alt. On ma 50 lat. Er ist 50 Jahre alt.
I jedno słówko:
das Alter wiek das Alter
Na koniec proponuję parę zadań matematycznych.
plus to plus
minus to minus
ist to jest, w tym kontekście „równa się”
I jeszcze jedno pytanie:
wie viel ile wie viel
Wie viel ist 3 + 6 ? Ile jest 3 + 6 ?
3 + 6 ist 9. 3 + 6 jest 9
Zaczynamy!
Wie viel ist 3 + 6 ?
3 + 6 ist 9.
Wie viel ist 7 – 5 ?
7 – 5 ist 2.
Wie viel ist 14 + 8 ?
14 + 8 ist 22.
Wie viel ist 45 – 9 ?
45 – 9 ist 36.
Wie viel ist 74 + 26?
74 + 26 ist 100.
Drogi słuchaczu, droga słuchaczko, jeśli nie wyszło od razu wszystko tak świetnie, nie przejmuj się.
Rom wurde auch nicht an einem Tag erbaut. Nie od razu Kraków zbudowano.
Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen. Nikt nie rodzi się mistrzem.
Dziękuję za wysłuchanie, trzymaj się, pa! Tschüs!